Wchodząc do kruchty sosnowieckiej bazyliki katedralnej p.w. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, patrząc w prawo, napotykamy malowidło autorstwa Włodzimierza Tetmajera „Ucieczka do Egiptu”, w które artysta wkomponował następującą inskrypcję:
KOŚCIÓŁ TEN ZA STARANIEM PRZEWIELEBNEGO KSIĘDZA DOMINIKA ROCHA MILBERTA PROBOSZCZA NA ON CZAS W SOSNOWCU Z DOBROWOLNYCH OFIAR PRZEZ ARTYSTÓW MALARZY Z KRAKOWA PANÓW WŁODZIMIERZA TETMAJERA I HENRYKA UZIEMBŁO W R P 1904-05-1906 MALOWANIEM OZDOBIONY ZOSTAŁ KU BOŻEJ CHWALE I TEJ RZECZYPOSPOLITEJ NIESZCZĘŚLIWEJ WSPOMOŻENIU DLA DŹWIGNIĘCIA SERC WSZYSTKICH POLAKÓW OZDOBIONA ŚWIĄTYNIA NIECHAJ BĘDZIE PRZYBYTKIEM WIARY W SPRAWIEDLIWOŚĆ BOŻĄ.
Solidarnie swoje podpisy pod nią złożyli: autor oraz jego współpracownik Henryk Uziembło. I wydawałoby się, że to swego rodzaju oświadczenie w uroczystej formie, wyjaśnia wszystko co do autorstwa polichromii tej świątyni. Właśnie ta wersja wydarzeń przez dziesiątki lat mocno ugruntowała się w powszechnej świadomości. W różnego rodzaju opracowaniach dotyczących sosnowieckiej bazyliki można przeczytać informacje na temat przebiegu prac przy zdobieniu jej wnętrza, a także wartości artystycznej oraz symboliki polichromii. I tak ks. Józef Andrzej Nowobilski w artykule pt. „Wątek patriotyczny w malarstwie ściennym katedry Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Sosnowcu”, posiłkując się ówczesną wiedzą, p...